Careermaker
tips & tricks

LinkedIn Stories, van toegevoegde waarde of waardeloos?

Nadat de andere grote social media platformen zoals Facebook en Instagram het voorbeeld van Snapchat volgde en stories toevoegden aan hun product was het wachten tot dit ook naar de zakelijke wereld oversloeg. Vorige week was het dan zo ver, LinkedIn introduceerde LinkedIn Stories als eerste in Nederland voor alle gebruikers van de mobiele app. Vanaf heden is het mogelijk om berichten op LinkedIn te plaatsen die 24 uur zichtbaar zijn voor al jouw connecties in Nederland en daarna automatisch worden verwijderd.

De grote vraag is nu, zit de gemiddelde LinkedIn gebruiker hier op te wachten?

In de huidige situatie waarin vrijwel iedereen thuis werkt en veel van het sociale contact met collega’s wegvalt vinden velen het leuk om de dagelijkse activiteiten te delen met het netwerk en hen inzicht te geven in hetgeen je doet. LinkedIn is volledig ingericht om de B2B markt te bedienen en het is dus de vraag hoe LinkedIn Stories zich gaat ontwikkelen op het snijvlak van werk en privé.
Veel gebruikers van LinkedIn ergeren zich aan connecties die LinkedIn gebruiken alsof het Facebook is en hun privé leven op uitbundige wijzen delen, een veel gehoorde kreet is dan ook ‘LinkedIn is not a dating site’. LinkedIn neemt met deze stap dus wel het risico dat het platform zich nog meer beweegt in de richting van de andere socials. Indien het platform gebruikt wordt waarvoor het bedoelt is biedt het een extra inzicht in de dagelijkse gang van zaken binnen uiteenlopende organisaties en functiegroepen.

Hoe gaaf zou het zijn als jij solliciteert op een functie en van ter voren alvast een aantal keer via LinkedIn kan meekijken met een toekomstige collega. LinkedIn Stories zal naar verwachting een realistischer beeld geven van wat functies inhouden dan de vele corporate sollicitatiefilmpjes. Je ziet de succes van een Accountmanager bij het binnenhalen van een grote opdracht maar ziet het wellicht ook als hij om 9 uur in de avond nog zit te zwoegen aan een offerte. Daarnaast is het ook een extra kanaal om als persoon of organisatie het employer brand te positioneren of interessante ontwikkelingen extra onder de aandacht te brengen.

Vooral dit laatste brengt een extra uitdaging met zich mee voor de marketingafdeling van veel bedrijven. Het maken van tekstuele- of fotocontent is voor sommige organisaties al lastig, laat staan als men nu videocontent moet maken. Indien dit repeterend op een creatieve en authentieke manier gebeurt zal dit naar verwachting een boost geven aan het bereik via de kanalen. De LinkedIn content kan in veel gevallen ook direct worden geplaatst op de andere socials. Let wel op, visa versa is dit lang niet altijd een goed plan!

Of je er nu op zit te wachten of niet, LinkedIn Stories is hier en kan ook niet worden uitgeschakeld. Voor de gemiddelde gebruiker zal het leuk zijn om extra inkijkje te krijgen in het leven van de persoon achter de posts en vrijwel elke Marketeer zal hier kansen zien. Of LinkedIn Stories echt een succes zal worden en van toegevoegde waarde zal zijn ten opzichte van het traditionele platform van LinkedIn zal de tijd uitwijzen. Een ding is zeker, we gaan een hoop nieuwe kanten zien van de mensen in ons professionele netwerk!

Aart Nieuwenbroek
Aart Nieuwenbroek Operationeel Manager

Andere
tips & tricks