Careermaker
tips & tricks

Van specialist naar generalist: een bijzonder - maar logisch - fenomeen

Het is natuurlijk geen geheim dat het landschap van recruitment de laatste jaren enorm is veranderd. Terwijl sommige veranderingen — bijv. de allesomvattende digitalisering — subtiel heeft plaatsgevonden, staan de volgende baanbrekende ontwikkelingen alweer voor de deur: COVID-19. Ik durf het woord amper nog te noemen maar de impact is op vele fronten catastrofaal. Als ik deze dan wat dichterbij huis (lees: onze branche) laat omschrijven zorgt de krimpende beroepsbevolking voor een mismatch op de arbeidsmarkt waardoor organisaties nu massaal op zoek zijn naar multi-skilled werknemers met een heel pakket aan soft skills incl. de vanzelfsprekende harde criteria. Beter gezegd: de soft skills krijgen nóg meer de prioriteit.

Steeds vaker hoor ik bedrijven die afzien van de welbekende ‘harde criteria’ en deze al als vanzelfsprekend beschouwen. Het besef dat het allang niet meer gaat om wat iemand kan, weet of voldoet aan bepaalde (kwaliteit) normen. Dit is min of meer vanzelfsprekend geworden en organisaties leggen dan ook steeds meer de nadruk op de soft criteria.

Het verschil t.a.v. de situatie vóór COVID 19 is dat werkgevers nu niet langer kunnen wachten om het juiste personeel met de juiste soft skills aan te trekken. Men moet organiserend zijn, probleemoplossend kunnen werken onder (soms) zeer uitdagende omstandigheden, nog meer out of the box kunnen denken- én opereren etc etc. Allemaal zaken die het voor recruitmentorganisaties anno 2021 nog meer uitdagend maken (somes tot het onhaalbare).

Communicatie is bijv. nog meer een essentiële soft skill geworden, ook voor recruitment organisaties m.b.t. het aantrekken van intern talent. Matig of soms gewoon slecht contact met talent via e-mail, social media of telefoon (of intern) kan al heel snel een valkuil zijn voor een recruiter, intercedent en/of talent sourcer. Vooral nu werknemers zoveel mogelijk vanuit huis werken, is de soft skill ‘communicatie’ nóg belangrijker geworden. Bij Careermaker houden we onze videocalls met talenten dan ook beknopt (maar scherper) en leggen we de kandidaat een aantal probleemstellingen voor die relevant zijn voor de branche/organisatie waarin iemand mogelijk komt te werken. Op die manier komen wij erachter of de kandidaat creatief, innovatief en/of een probleemoplosser is. Allemaal belangrijke soft skills die door onze klanten steeds vaker min of meer geëist worden voor het maken van de juiste match.

Natuurlijk rest mij de vraag te stellen: zijn multi-skilled kandidaten de toekomst? Ik verklap hem alvast: het antwoord is natuurlijk ‘JA’. De term ‘multi-skilled’ zwermt al een tijdje rond in de recruitmentwereld en werkgevers zoeken vaker naar werknemers met een bredere skillsets. Langzaam zien we de specialisten verschuiven naar generalisten. Hierin moet een kandidaat dus simpelweg in staat zijn om meerdere taken te verrichten en de instroomcriteria ligt voor recruitmentbureaus dan ook nóg hoger dan vóór COVID 19.
Bij Careermaker passen wij voortdurend onze maatstaven aan maar zijn we wel realistisch. We durven onze klanten de waarheid te vertellen en soms veranderd dan ook onze ‘tone of voice’. Maar niet zonder goedbedoelde redenen. We doen dit natuurlijk niet voor ons zelf maar willen klanten wel meenemen in een stuk nieuw realisme.

We willen onze klanten het beste leveren wat er te verkrijgen is, maar daar hebben we soms ook een aangepast ‘point of view’ van onze klanten voor nodig. Dit maakt ons werk nóg meer van toegevoegde waarde en op de langere termijn zorgt dit alles voor een nog constructievere samenwerking met onze klanten, de welbekende win-win.

Bent u nieuwsgierig geworden of zelfs interesse in een vrijblijvende sparringsessie over de ‘soft skills’ die u hanteert voor o.a. nieuwe personeelsinstroom? Ik kom graag in contact en vertel u graag meer over mijn ervaringen.

Robin van der Kooi
Robin van der Kooi Business Developer Retail & Logistiek

Andere
tips & tricks