De voorbereidingen zijn getroffen. Door onze vorige blog weet jij precies wat je moet doen om van A tot Z voorbereid te zijn op jouw sollicitatiegesprek. In deze blog zullen we dieper inzoomen op de DO’s en DON’Ts tijdens het sollicitatiegesprek.
1. Introductie
De kans is groot dat de interviewer je zal gaan vragen om jezelf te introduceren. Soms vragen ze dit specifiek (‘vertel eens iets over jouw werkervaring!’), maar soms kunnen ze een open vraag stellen. De kans bestaat dan dat er door de combinatie van zenuwen en enthousiasme een overload aan tekst jouw mond verlaat. Dit is natuurlijk niet de bedoeling! Je hebt dan zelfs kans dat de interviewer jou afkapt. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Hoe moet het dan wel? Zorg dat je kort aanstipt wie je bent (leeftijd, woonplaats, hobby’s) en geef jouw meest recente werkervaring aan. Voorbeeld? “Ik ben Pietje Puk, 20 jaar en woonachtig in Verdansk. In de weekenden ben ik te vinden op de skipiste, en doordeweeks werk ik fulltime bij mijn oma’s breiwinkel. Hiervoor heb ik ook nog een aantal jaar in de horeca gewerkt bij restaurant Abracadabra.” Door het kort en bondig te houden, geef je de interviewer de kans om zelf vragen te stellen over waar hij/zij meer over wil weten.
2. Calm yo’self
Je moet altijd in gedachte houden: het zijn ook maar mensen! Een foutje maken mag, je hoeft het niet perfect te doen. Het zou alleen zo zonde zijn als jij net niet de beste versie van jezelf hebt kunnen neerzetten doordat jouw zenuwen in de weg zaten. Probeer jezelf dus voor het gesprek te kalmeren met ademhalingsoefeningen. Neus in, mond uit! Door deze techniek daalt jouw gestegen hartslag en zal je kalmeren. En daarnaast, wil ik jullie graag bekend maken met mijn oma’s favoriete uitspraak: “nee heb je, ja kan je krijgen!”. Het is niet het einde van de wereld als je deze baan niet krijgt, en er zullen vast meer banen op de loer liggen. Je moet gewoon blijven proberen, want oefening baart kunst.
3. Luister goed en stel vragen
Probeer goed te luisteren naar de vragen die de interviewer stelt, en vraag jezelf bij jouw antwoord af “heb ik nu de vraag volledig beantwoord?”. Houd er rekening mee dat het helemaal niet erg is als er af en toe stiltes vallen, en dat je even moet nadenken. Dat is beter dan dat je gehaast antwoord geeft en dan niet precies zegt wat je eigenlijk wilde zeggen. Stel tussendoor ook vragen. Als het goed is heb jij tijdens jouw voorbereiding een aantal relevante vragen opgeschreven, en wanneer het onderwerp wordt aangesneden door de interviewer kan je hierop inhaken.
4. Gesprekstechnieken
De kans is groot dat de interviewer gesprekstechnieken zal toepassen tijdens een gesprek. Als je hiervan op de hoogte bent, is het makkelijker om een antwoord te formuleren en kun je de volgende vraag alvast voorspellen.
De twee meest voorkomende gesprekstechnieken zijn LSD en STARR. Om bij LSD te beginnen, dit staat voor: luisteren, samenvatten, doorvragen. Deze techniek zal de interviewer gebruiken om tot de kern te komen en alle details te weten te komen. Houd dus rekening met verdiepende vragen, en zorg dat je hierbij een gedetailleerde uitleg kan geven.
De tweede techniek die vaak wordt gebruikt is STARR. Dit staat voor: situatie, taak, actie, resultaat, reflectie. Deze techniek kan de interviewer gebruiken om bijvoorbeeld jouw genoemde competenties te testen. Een voorbeeld: de interviewer vraagt: “kan je een voorbeeld noemen waaruit blijkt dat jij empathisch bent?”. Dan kan een antwoord zijn: “Door mijn werk in klantenservice heb ik veel situaties meegemaakt waar ik moest meeleven met mensen.” De interviewer kan vervolgens vragen: “Wat moest je dan doen?”, waarop jij vertelt: “Ik moest bijvoorbeeld een keer een zorgverzekering afsluiten van iemand die op het punt stond om te overlijden”. Vervolgens vraagt de interviewer: “Hoe heb je dat aangepakt?”. Waarop jij zegt: “Ik heb de dame laten uitpraten en steun weten te bieden. Ik liet haar weten dat ik een luisterend oor was”. De interviewer: “Wat was het resultaat daarvan?”, waarop jij antwoord: “De vrouw vertelde mij dat ze het een ontzettend fijn en persoonlijk gesprek vond. En dat ik haar heel goed geholpen had.” Vervolgens sluit de interviewer af met: “Zou je het de volgende keer weer hetzelfde aanpakken?” waarop jij zegt: “Jazeker, ik heb de vrouw het gevoel kunnen geven dat wij als bedrijf achter haar staan, en dat is het belangrijkste in mijn werk als Klantenservice Medewerker”. Zoals je kunt zien in het bovenstaande script, zijn een aantal vervolgvragen al te voorspellen. Zo kun jij van tevoren al nadenken wat je daarop kan antwoorden, en zo zorg jij ervoor dat je een sterk en allesomvattend antwoord neerzet. Maakt de interviewer de cirkel niet rond? Dan kan jij soms punten scoren door zelf al de overige vragen te beantwoorden.
In een volgende blog gaan wij dieper in op hoe en in welke situaties jij zelf gesprekstechnieken kunt toepassen.
5. Competenties
Zoals je bij tip 4 al hebt kunnen lezen, is het ontzettend belangrijk om een goede onderbouwing te hebben van jouw competenties. Zorg daarom ook dat als de interviewer vraagt naar jouw competenties, dat je er maximaal 3 opnoemt, die jij volledig kunt onderbouwen met voorbeelden. Denk van tevoren na over: Welke van mijn competenties passen het beste in deze functie en bij het bedrijf?
6. Make it fun!
Een sollicitatiegesprek hoeft niet alleen maar serieus van aard te zijn. Je wilt jouw gesprekspartner er ook immers van overtuigen dat jij een leuke collega bent die van toegevoegde waarde is van het team. Een gepast grapje hier en daar is daarom ook zeker welkom!
Als jij bovenstaande technieken toepast, heb je een grote kans dat jij de baan krijgt! Mocht je er nog niet helemaal uitkomen en wat extra tips nodig hebben? Mail dan naar: zoe.fekkes@careermaker.nl. Ik sta je graag te woord!